Nincs hatékonyabb a személyre szabott étrendnél

szemelyre szabott etrend

Volt már, hogy megvettél egy diétás könyvet a könyvesboltban, aztán a kezdeti lelkesedés után az is a sutban végezte? Esetleg a barátnőd átküldte a neki bevált diétás programot, de te nem jutottál vele sehova? 

Ne aggódj, ez nem a te hibád!

Való igaz, hogy van néhány aranyszabály, akár a kiegyensúlyozott, akár fogyókúrás étrendről beszélünk, amik betartása nélkül nem fogsz eredményeket elérni. De az, hogy neked mi fog segíteni valójában a céljaid elérésében, azt a divatdiétakönyvek, online egyenprogramok nem fogják tudni megmondani. Hiszen egy étrend – sőt életmód – csak akkor működhet valóban hatékonyan, ha figyelembe veszi:

  • a nemed
  • az életkorod
  • az aktuális testtömeged, testösszetételed
  • a már fennálló krónikus betegségeid (pl. magas koleszterinszint, cukorbetegség, IR, laktózintolerancia stb.)
  • a fizikai teljesítőképességedet – van-e pl. bármi anatómiai elváltozás, amit figyelembe kell venni
  • az életkörülményeid – kis faluban vagy a fővárosban élsz, bármit megengedhetsz magadnak, vagy oda kell figyelni, hogy mire mennyit költesz
  • a munkád jellegét – egész nap az irodában ülsz vagy nehéz fizikai munkát végzel, esetleg rengeteget utazol
  • az étrendet, amit követsz – pl. vegetáriánus, vegán
  • az ízlésed – hiszen egy jól összeállított étrend ezt sem hagyhatja figyelmen kívül
  • a napi ritmusod – nem mindegy, hogy napi hat órát dolgozol, vagy tizenkettőt három műszakban
  • a napi étkezési ritmusod – hiszen lehet, hogy neked nem fér bele 5 étkezés egy nap, de lehet, hogy akár 6-ra is szükséged lehet,
  • az ételkészítési hajlandóságod és képességed – ha nem szeretsz, nem tudsz vagy nincs időd főzni, akkor nem fogsz olyan étrendet tartani, ahol napi 2 órát kell a konyhában töltened
  • az étkezéshez való viszonyod
  • és nem utolsó sorban a céljaid – hiszen nem mindenki ugyanazt szeretné elérni, és nem mindegy az sem, hogy milyen realitású célokat, milyen időtávra tűzünk ki magunk elé.

Megpróbálhatsz követni bármilyen sablon-étrendet, de mielőtt belevágsz, érdemes tudnod, hogy egy jó étrend nem pár hétre szól, hanem a helyes táplálkozási szokásaidat hivatott megalapozni. A jó étrend szélsőségektől mentes, és ami a legfontosabb – hosszú távon is fenntartható. Hiszen mi értelme van egy olyan étrendnek, amit 1-2 hónapnál hosszabb ideig nem tudsz követni? Azzal biztosan nem fog egészségmegőrző, tartós eredményeket elérni.

Bodon Judit dietetikus

Share This