CUKORCSÖKKENTÉS EGYSZERŰEN

Sokan döntenek úgy, hogy leállnak a cukorfogyasztással. Lehet, hogy valamilyen betegség miatt kell erre az útra lépniük, vagy az egészségük védelmében alakítják át az étrendjüket. Érthető módon, ha valakit pl. a cukorbetegsége vezet erre az útra, akkor neki a cukormentesség “kötelező” elem, míg azoknak, akiknek nincs releváns alapbetegségük, nagyobb a mozgásterük a cukorfogyasztás terén. 

  1. Mire figyeljünk?

Mindenekelőtt a “cukormentesség” alapvetően a hozzáadott cukorra vonatkozik. Számos fontos, a kiegyensúlyozott, egészséges étrendben alapvető alapanyagunk tartalmaz természetes formában cukrokat (pl. zöldségek, gyümölcsök, tejtermékek stb.), ezek elhagyása nem javasolt. Azt, hogy egy adott élelmiszeripari termék tartalmaz-e hozzáadott cukrot, a termékcímkén található összetevőlistából tudhatjuk meg. Erről ebben a cikkünkben írtam részletesen: Cukor és cukor között is van különbség.

Ha szeretnéd az étrendedben csökkenteni a hozzáadottcukor-bevitelt, akkor szerintem az alábbiakra érdemes odafigyelned.

  • Első lépés: egyél kevesebb cukrot!

Akármilyen furcsán is hangzik ez a tanács elsőre, mégis érdemes szerintem elgondolkodni azon, hogy a te étrendedben hol vannak olyan elemek, amelyek elhagyásával nettó csökkentheted a cukorbeviteled. Például milyen gyakran eszel csokit, cukrot, sütit? Esetleg rendszeres, hogy ebéd/vacsora után megkívánsz valami édes nassot, és így akár napi szinten is eszel ilyen termékeket? Vagy a reggeli “szuperegészséges” müzlid/granolád is tartalmaz hozzáadott cukrot? Gondold át, hogy milyen módon lehetne ezeknek az alkalmaknak a számát csökkenteni!

  • Ne áltasd magad!

Sok népszerű cukorhelyettesítő termék kapható ma már az üzletekben. Az egyik leghagyományosabb a méz, aminek valóban vannak vitathatatlan előnyei a cukorral szemben (természetes forrás, antioxidáns-tartalom), de kémiai összetételben, energia- és szénhidráttartalomban kb. ugyanott van, mint a cukor. Csakúgy, mint a kókuszcukor vagy a juhar-, agávészirup. Ez nem jelenti azt, hogy nem fogyaszthatod ezeket, csak ne gondold közben azt, hogy sokkal beljebb vagy, mintha cukrot fogyasztanál.

  • Használj kevesebbet!

Én használok cukrot a háztartásban, elsősorban (vagyis jobban belegondolva kizárólag) süteményekhez. Ha recept alapján készítem a süteményt, akkor gyakorlatilag mindig max. ½-⅔ mennyiségben használom a cukrot a megadott mennyiséghez képest. Még sosem volt panasz a végeredményre. (Mondjuk olyan sütinek neki sem állok, amihez 200+ g cukor kell.)

  • Használj természetesen édes ízeket!

Mint például a gyümölcsök. Egy kevés alma pürésítve szuper édesítője lehet egy mártásnak, levesnek, turmixnak, de egyre több az almapürés, banános süteményrecept is. Ha pedig szezonban igazán édes gyümölcshöz jutsz, akkor legyen az az ebéd utáni desszert, készíts abból házi gyümölcsjoghurtot, turmixot, túrókrémet. Ne félj az aszalt gyümölcsöktől sem, azok intenzív édes íze is jó szolgálatot tehet süteményben, házi müzliszeletben.

Bodon Judit dietetikus

Share This